Chapter 1.1 (Yläkoulun matematiikka 8)

Selityksiä ja vinkkejä

  • Digikirjan rakenne ja ominaisuudet
  • Vastausten syöttäminen tehtäviin
  • Hyvä tietää

Digikirjan rakenne ja ominaisuudet

Oppimisosiot

Spiraali 8 -digikirja tarjoaa syventävää tietoa 8. luokan matematiikan opetussuunnitelman mukaisesti. Kirjan harjoituksia voi tehdä itsenäisesti tai opettajan ohjauksessa.

Kirjan sisältöalueet on jaoteltu kuuteen temaattiseen kokonaisuuteen. Nämä kokonaisuudet jakautuvat lukuihin, jotka puolestaan on jaettu pienempiin oppimisosioihin.

Kukin osio sisältää

  • uutta tietoa koskevia selityksiä
  • esimerkkejä
  • mahdollisuuden yhteiseen pohdiskeluun luokassa.

Päättele

Oppimisosioiden yhteydestä löytyvät päättelytehtävät auttavat ymmärtämään, oletko omaksunut käsiteltävän oppimisosion tarpeeksi hyvin.

Uteliaille

Uteliaille-painike avaa tehtäviä, joilla voit testata hoksottimiasi ja löytää yllättäviä ratkaisuja. Rauhassa syventyen ja pohtien nekin ratkeavat opittujen taitojen tai esimerkkien avulla.

Lisämateriaali ja muut toiminnot 

Jokaisen oppimisosion lopusta löytyvällä Lisää aiheesta -painikkeella voit etsiä nopeasti lisämateriaalia samasta aiheesta.

  • Jos oppimisosio osoittautuu hankalaksi, voit katsoa aiemmasta osuudesta, onko oppimiisi asioihin kenties jäänyt aukkoja.
  • Jos taas luku ja oppimisosiot tuntuvat liian helpolta eivätkä Ekstra-osion tehtävätkään tuota vaikeuksia, voit ehkä tutkia miten tietoa sovelletaan myöhemmin tai muissa aineissa klikkaamalla Lisää aiheesta -linkkiä.
  • Osion lopussa on Muut toiminnot -painike, jonka avaamalla voit kopioida linkin, ilmoittaa löytämästäsi virheestä tai kertoa huomioistasi.

Huomaa

  • Opettaja voi lähettää sinulle tehtäviä verkko-oppikirjan tehtävälistalta.
  • Opettaja voi lisäksi valita ja lähettää sinulle Opiq-alustan kautta tehtäviä muista oppikirjoista, jotta kehittyisit ja viisastuisit.
Tiedoksi opettajalle
Tehtäväkokoelmassa on oppilaita varten vaikeusasteeltaan erilaisia tehtäviä. Eniten miettimistä vaativat tehtävät ovat yleensä kokoelmassa alimpana.

Kaikki tehtävät on mahdollista ratkaista opittujen tietojen ja menetelmien avulla.

Kehotamme opettajaa olemaan johdonmukainen ja kärsivällinen oppilaiden ohjauksessa. Nokkeluus voi ilmetä hyvin odottamattomilla tavoilla.

Tehtävät

Jokaista oppimisosiota seuraa taitoja vahvistava osio. Se alkaa käsiteltävään teemaan liittyvillä Harjoittele-tehtävillä. Näiden tehtävien jälkeen löytyvät Hyvä osata -tehtävät, jotka ovat haastavampia ja soveltavat lukuun liittyviä taitoja. Ekstra-osiosta löytyy vaativia nokkeluutta ja hoksaamista edellyttäviä tehtäviä.

  • Yritä ratkaista monivaiheiset diatehtävät ensin itsenäisesti ja varmista sitten seuraavan dian avulla, että vastauksesi on oikea tai että ratkaisusi pätee. Ratkaisusi voi joskus poiketa annetusta, mutta on hyvä kehittää taitoasi ratkaista tehtävä erilaisin tavoin.
  • Katso ja päättele -tehtävät auttavat sinua muodostamaan opitun pohjalta käsityksen tilanteesta ja hahmottamaan, mikä on oikea vastaus.
  • Sanallisissa Lue ja hoksaa -tehtävissä kohtaat ongelmia, jotka voivat olla tuttuja omastakin elämästä.

Kertaus

Jokainen teemakokonaisuus päättyy Kertaus-kappaleeseen. Kertaustehtävien avulla aiemmin opitut taidot vahvistuvat entistä paremmiksi.

Esimerkkejä tehtävistä

Kuvalliset tehtävät

Sanalliset tehtävät

Katso ja päättele -tehtävät

Kirjojen sisältö ja ajankäyttö

Spiraali-kirjojen jokainen kappale on suunniteltu niin, että sen käsittelyyn käytetään yksi oppitunti (45 min) tai kaksoistunti (2 x 45 min)

Jokaisen kappaleen yhteyteen sisältyy myös itsenäistä työskentelyä siihen kuuluvien kotitehtävien muodossa.

Tämän lisäksi Spiraali-sarja on suunniteltu niin, että sarjan eri kirjojen sisältöjä voi yhdistellä ja käsitellä opettajan määrittelemässä järjestyksessä.

Vastausten syöttäminen tehtäviin

Lukujen kirjoittaminen

Matemaattinen näppäimistö

Vastauksien syöttämisessä aukeaa joskus lisänäppäimistö, jonka avulla on helppo kirjoittaa esimerkiksi murtolukuja, potenssiin korotuksia ja muita merkkejä.

Murtoluku

  • Negatiivisessa murtoluvussa kirjoita miinusmerkki osoittajaan  -12 , ellei toisin mainita.
  • Jos vastauskohdassa ei vaadita epämurtoluvun muuntamista sekaluvuksi, epämurtoluku hyväksytään. Joissakin tehtävissä se on järkevää.
  • Vastauskohdassa saattaa olla selvitys siitä, pitääkö vastaus ilmaistaa murtolukumuodossa tai sekalukumuodossa.

Desimaaliluku

  • Desimaaliluvuissa erota desimaaliosa kokonaisosasta pilkulla.
  • Pyöristysaste ilmoitetaan joko tehtävätekstissä tai vastauskentässä 0,0 (kymmenesosaan), 0,00 (sadasosaan) jne.
  • Piin (luku π) likiarvoja ovat tehtävästä riippuen joko 3,  227, tai 3,14. Tehtävän otsikossa kerrotaan, mitä niistä käytetään.

Lausekkeet

  • Syötä lausekkeet ilman välilyöntejä, esimerkiksi: x-2, 3a+2b.
  • Sievennystehtävissä on tilanteita, joissa on syötettävä kerroin 1 tai 0.

Sanalliset ilmaisut

  • Tekstiruutuun Ratkaisuidea kirjoitetaan oma ratkaisuidea, jonka opettaja tarkistaa.
  • Tekstiruutua Muistiinpanot voi käyttää omiin merkintöihin.

Huomaa

Kun kirjoitat negatiivista lukua, käytä näppäimistön yhdysmerkkiä tai ajatusviivaa (- ja –).

Hyvä tietää

  • Luvun sisältä löytyviä tehtäviä voit ratkaista loputtomasti.
  • Interaktiivisten grafiikkojen avulla voit tutkia tilanteita, visualisoida ratkaisujasi ja tarkistaa omat vastauksesi.
  • Jos painat Aloita uudelleen -painiketta, kaikki vastaukset on syötettävä uudelleen.
  • Jos painat Korjaa virheet -painiketta, kaikki vastaukset tallennetaan ja voit korjata yksittäisiä vastauksia.
Please wait